Po 15 latach funkcjonowania przepisów Prawa zamówień publicznych ustawodawca zdecydował się zaproponować uczestnikom systemu zamówień publicznych nowe rozwiązania prawne. Trzeba podkreślić, że uchwalona w dniu 11 września 2019 r. ustawa Prawo zamówień publicznych, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., to zupełnie nowa regulacja prawna w dziedzinie zamówień publicznych. Z nowymi, zdecydowanie bardziej niż dotychczas obszernymi, przepisami dotyczącymi zamówień publicznych, wszyscy zainteresowani, w tym przede wszystkim w pierwszej kolejności zamawiający, powinni zapoznać się jak najszybciej, aby bezkolizyjnie wdrożyć je w swoich jednostkach.
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych zakłada też nowe podejście do zamówień publicznych, zwiększając zainteresowanie sferą przygotowania postępowania i jego realizacją, nie pozostawiając jednak bez istotnych zmian samej fazy prowadzenia postępowania. W nowych regulacjach przewiduje się również ważne zmiany instytucjonalne, wprowadzając nowe instytucje i organy oraz modyfikując kompetencje dotychczasowych organów.
W pierwszej kolejności po 1 stycznia 2021 r. z nowym PZP będą musiały zmierzyć się jednostki zamawiające, które powinny nie tylko zapoznać się z nowymi regulacjami, ale również rozważyć czy dotychczasowa struktura i organizacja ich jednostek zapewnia efektywne udzielanie zamówień publicznych według tego nowego podejścia. Uchwalona ustawa nakłada również na zamawiających szereg nowych obowiązków w samej procedurze udzielenia zamówienia publicznego, z jednej strony zmieniając pojęcia ustawowe i definicje różnych pojęć z zakresu zamówień publicznych, z drugiej zaś znacząco modyfikując znane już rozwiązania proceduralne związane z podmiotową oceną wykonawców, oceną ofert, czy też samym wyborem oferty najkorzystniejszej. Pojawienie się w PZP nowej zasady udzielania zamówień publicznych – zasady efektywności, nakłada na zamawiających niemało nowych zadań, czyniąc niezwykle istotnym odpowiednie wdrożenie tej zasady w praktyce stosowania. Powyższe ma szczególne znaczenie dla jednostek sektora finansów publicznych, które będą zmuszone odnaleźć właściwy kontekst zamówieniowej zasady efektywności z zasadami wyrażonymi w art. 44 ustawy o finansach publicznych.
Wydaje się, że najważniejsze zmiany wynikające z nowego PZP to zmiany dotykające mniejszych wartościowo zamówień. Po pierwsze pojawia się nowa kategoria zamówień – tzw. zamówień bagatelnych, których udzielanie, z racji wartości, będzie dotyczyło praktycznie każdego publicznego zamawiającego. I choć zasadniczo udzielanie tych zamówień nie jest obwarowane szczególną procedurą, to może sprawiać wielu zamawiającym – przynajmniej w pierwszej fazie stosowania nowych regulacji – pewne praktyczne problemy. Po drugie udzielanie zamówień o wartości mniejszej niż progi unijnej to zupełne novum w ustawie; ich udzielanie według nowego PZP obywa się w zupełnie nowej, nieznanej dotychczas procedurze. Udzielanie tego rodzaju zamówień zostało znacząco odformalizowane, jednak poznanie tajników tej nowej procedury z pewnością wymaga ze strony zamawiających większego zaangażowania celem odpowiedniego jej wdrożenie. Powyższe będzie stanowiło podstawę do prowadzenia postępowań krajowych sprawnie i efektywnie.
Na szczególną uwagę zasługują również zmiany odnoszące się do elektronizacji zamówień publicznych. Choć pierwszy etap elektronizacji mamy już za sobą (od 18 października 2018 r. wszedł w życie obowiązek prowadzenia cyfrowo postępowań o wartości równej lub przekraczającej wartości progów unijnych), to od 1 stycznia 2021 r. elektronizacja udzielania zamówień ma objąć wszystkie postępowania. Udzielanie zatem szeregu mniejszych zamówień, od wartości 130 tys. zł, będzie musiało odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. To olbrzymie wyzwania, nie tylko techniczne i organizacyjne, ale również formalnoprawne dla polskich zamawiających. Wymogi w tym zakresie zostały opisane w nowym PZP i szkolenie będzie również dotyczyło tej skomplikowanej i ciągle żywej, także w aktualnym orzecznictwie KIO, materii.
Szkolenie prowadzone będzie z uwzględnienie dostępnego na ten moment stanowiska UZP, odnoszącego się do przepisów nowego PZP, z wykorzystaniem formuły warsztatowej.