Uprawnienia kierownicze w praktyce - efektywne zarządzanie zespołem i procesem pracyMenedżerskie

Uprawnienia kierownicze w praktyce - efektywne zarządzanie zespołem i procesem pracy

Opis szkolenia

Zapraszamy do udziału w kompleksowym szkoleniu, podnoszącym poziom wiedzy praktycznej i kompetencje osób zarządzających pracą i ludźmi. Omawiane są zarówno kwestie prawne, związane z pełnieniem funkcji kierowniczej i efektywnym zarządzaniem oraz te, które są niezbędne przy rozwiązywaniu często występujących problemów w kierowaniu zespołami (także problemów występujących w zarządzaniu pojedynczymi pracownikami). Szkolenie opiera się na 25 latach praktyki eksperta w kierowaniu pracownikami i zarządzaniu pracą (jako menedżera, konsultanta, trenera). Jest przeznaczone jest dla kierowników wszystkich szczebli. W przystępny, zrozumiały sposób udostępniana jest uczestnikom wiedza - jak powinno wyglądać przekazywanie zadań, ocena i rozliczanie podwładnych, bieżące zarządzanie - zgodne z prawem. Szkolenie umożliwia zwiększenie efektywności kierowania, odnosi się do najlepszych praktyk w tej dziedzinie, zgodnych z dzisiejszymi standardami.

Szkolenie adresujemy do:

- kadry kierowniczej, zarządzającej wszystkich szczebli – z firm dowolnej wielkości i branży oraz urzędów i instytucji

- osób awansujących na stanowiska kierownicze

Program

Uprawnienia kierownicze – prawne i organizacyjne podstawy zarządzania ludźmi i pracą

  • Uprawnienia kierownicze - podstawy prawne, podstawy zarządcze
  • Kluczowe zapisy - w regulaminach i innych przepisach
  • Uprawnienia w stosunku do innych podmiotów (współpracujących, na umowy zlecenia itp.)
  • Istota kontraktu związanego z zatrudnieniem - co warto wiedzieć, co warto uświadamiać pracownikom
  • Wymagania pracodawcy, a oczekiwania pracownika - uświadomienie statusu

Korzystanie z uprawnień kierowniczych – skuteczne zarządzane i ograniczanie konfliktów

  • Kierowanie pracownikami - najważniejsze "role"
  • Stosunki pomiędzy kierownikiem a pracownikami, stosunki pomiędzy pracownikami - dopuszczalny zakres ingerencji
  • Zasada bezpośredniego podporządkowania w kierowaniu podwładnymi – jej znaczenie i obszary, w których ona występuje
  • Pracownicze podporządkowanie pracodawcy – przełożenie przepisów na realia kierowania i relacje przełożony - podwładny
  • Konflikty od strony prawnej
  • Ćwiczenie – podejścia do rozwiązywania konfliktów
  • Kiedy mamy do czynienia z konfliktem
  • Konflikt, a tzw. zdrowa rywalizacja
  • Przyczyny konfliktów
  • Rola menedżerów w radzeniu sobie z konfliktami w miejscu pracy
  • Metody rozwiązywania konfliktów
  • Obowiązki pracowników w sytuacji zagrożenia konfliktem
  • Od konfliktu do mobbingu – dlaczego musimy identyfikować i ograniczać konflikty

Realizacja uprawnień kierowniczych - przekazywanie zadań w procesie pracy

  • Prawne aspekty dotyczące wydawania poleceń służbowych (granice związania pracownika poleceniem służbowym, odmowa wykonania polecenia służbowego - konsekwencje)
  • Zadaniowość - co oznacza w praktyce - formułowanie i przekazywanie zadań dla podwładnych
  • Delegowanie uprawnień, delegowanie obowiązków – rozwiązania sprawdzone w praktyce
  • Spotkania i narady - zasady przekazywania (i odbioru) informacji
  • Zebranie jako określona sytuacja społeczna - konsekwencje
  • Sprawdzone metody i techniki – porządek spotkania
  • Kolejność – ważność w trakcie spotkań
  • Uczestnicy zebrania/spotkania- podział ról
  • Krytyka i opór podwładnych - przełamywanie

Realizacja uprawnień kierowniczych - prowadzenie zespołu i wzmacnianie lojalności podwładnych

  • Grupa, zespół – ważne pojęcia
  • Organizowanie pracy zespołu – 3 kluczowe punkty
  • Przewodzenie zespołowi – budowanie autorytetu
  • Niebezpieczeństwa dla kierowników – aktualne realia rynku pracy, błędy i tzw. zaszłości

Wskaźniki efektywności pracy zespołowej

  • Kierownik - jaki powinien być – dzisiejsze standardy i zasady (zasada 1 - nie być problemem dla podwładnych, zasada 2 - "ludzie patrzą", zasada 3 - właściwe pojęcie tzw. dyscypliny, zasada 4 - opisuj cel i tłumacz znaczenie)
  • Jak można wpływać na wyniki
  • Ważne informacje o stylach kierowania
  • Czym jest lojalność pracownicza
  • Podejścia do wykonywanej pracy
  • Przyczyny nielojalnych zachowań
  • Działać - zamiast odwlekać
  • Wiarygodność i autorytet przełożonego – wzmacnianie w praktyce

Realizacja uprawnień kierowniczych - efektywna ocena i rozliczanie zatrudnionych

  • Prawo do oceny, czy obowiązek - uzasadnienie dla ocen
  • Właściwe rozumienie pojęcia obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników
  • Właściwa reakcja na pomyłki, błędy, zaniechanie, ignorowanie poleceń przełożonych
  • Rozmowa z trudnym pracownikiem - egzekwowanie poleceń, rozliczanie - prawne uzasadnienie i praktyczne wskazówki
  • Ćwiczenie – dwa trudne przypadki
  • Wymagania dotyczące postaw i zachowań pracowników
  • Zarzuty pracowników pod adresem kierownika - gdzie znajdują się granice i jak o tym dyskutować
  • Dyscyplinowanie pracownika - sytuacje skrajne
  • Trudne decyzje kadrowe i ich uzasadnienie oraz komunikowanie

Realizacja uprawnień kierowniczych – właściwa motywacja podwładnych

  • Motywacja - jej właściwe rozumienie
  • Prawne podstawy motywacji - prawo pracy i normy pracodawcy
  • Rzeczywisty związek między motywacją a osiągnięciami pracowników
  • Identyfikacja potrzeb podwładnych
  • Co możemy zmienić w człowieku, a czego nie…
  • Ważne kwestie w rozmowach z podwładnymi - różnica pomiędzy gratyfikacją sprawiedliwą, a obiektywną
  • Jak przyznawać premie i podwyżki – jak rozmawiać o wysokości gratyfikacji
  • Motywacja płacowa i pozapłacowa – jakie rozwiązania są naprawdę konieczne
  • Jak wyróżniać pracowników - czy wszystkich należy traktować "tak samo"?
  • Roszczeniowość pracowników - jej uzasadnienie i jej granice. Sposoby reagowania na roszczeniowość

Podsumowanie szkolenia

  • Obowiązujące standardy kierowania – zestawienie
  • Ćwiczenie/ kwestionariusz – potencjał kierowniczy w kluczowych obszarach
  • Stosowanie uprawnień kierowniczych - rekomendacje

Korzyści

Udział w przekrojowym szkoleniu, podnoszącym poziom wiedzy praktycznej i kompetencje osób kierujących innymi.

Zdobycie wiedzy nt kwestii formalno-prawnych, związanych z efektywnym zarządzaniem.

Zdobycie kompetencji niezbędnych przy rozwiązywaniu często występujących problemów w kierowaniu zespołami.

Szkolenie opiera się na 25 latach praktyki eksperta w kierowaniu pracownikami i zarządzaniu pracą.

Ekspert

Jarosław Marciniak
Jarosław Marciniak

Prawnik, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych w zakresie zarządzania pracą, ekspert w dziedzinie zarządzania pracą i prawa pracy. Od ponad 25 lat zajmuje się zarządzaniem pracownikami jako menedżer personalny, konsultant i trener. Jego zainteresowania zawodowe skupiają się na kompleksowej problematyce HR (audyty, analizy), regulacjach wewnętrznych (regulaminy, procedury) oraz systemach ocen i wynagradzania. Właściciel firmy HR Audytor. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Od 18 lat realizuje specjalistyczne szkolenia w dziedzinie zarządzania i prawa pracy. Autor ponad 300 artykułów, komentarzy oraz opracowań dotyczących zarządzania ludźmi i prawa pracy, a także 15 książek związanych z tymi zagadnieniami (m.in. Optymalizacja zatrudnienia, Wolters Kluwer, Warszawa 2009, 2016, 2020; Regulaminy i procedury w firmie, Wydawnictwo LEX, Warszawa 2012 i 2014; Meritum HR, Wolters Kluwer, Warszawa 2011, 2013 i 2018, „Audyt i controlling funkcji personalnej w przedsiębiorstwie”, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005 oraz 2010, III rozszerzone wydanie w 2015).

czytaj więcej

Informacje organizacyjne

Cena obejmuje:
Udział w szkoleniu oraz indwyidualne konsultacje z ekspertem
Lunch i nielimitowany serwis kawowy
Materiały szkoleniowe
Certyfikat potwierdzający udział
Możliwość zwolnienia z VAT
Nie czekaj, zgłoś się na szkolenie już dziś!
zapisz się

Dostępne terminy

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zamknij