Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopniaAdministracja publiczna

Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopnia

Opis szkolenia

Szkolenie kancelaryjno-archiwalne 

Głównym celem kursu kancelaryjno-archiwalnego jest przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu archiwistyki i spraw kancelarii.  W trakcie kursu główny nacisk kładziemy na przygotowanie praktyczne tj. prawidłowe opisywanie i porządkowanie teczek archiwalnych, wypełnianie formularzy, układanie dokumentacji według zespołów archiwalnych pod okiem doświadczonego trenera- praktyka. Szkolenie przygotuje uczestników do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji. 

Kurs adresowany jest do pracowników administracyjnych niższego i średniego stopnia, osób odpowiedzialnych za prowadzenie archiwów zakładowych, kancelarii, sekretariatów, składnic akt, registratur itp.

  • Szkolenie odbędzie się stacjonarnie lub w formule ON-LINE (jeżeli pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna)
  • Każdy z uczestników otrzyma dostęp do platformy CLICK MEETING
  • Szkolenie prowadzone w oparciu o prezentację Power Point
  • Materiały, ankieta, certyfikaty dostępne będą w formie elektronicznej 
  • Możliwość zadawania pytań po szkoleniu w przeciągu 14 dni
  • Informacja o wyborze trybu organizacji będzie dostępna na 7 dni przed szkoleniem

Program

I. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją

  • Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego
  • Podstawowe konstrukcje prawa archiwalnego
  • Narodowy zasób archiwalny
  • Państwowy zasób archiwalny
  • Niepaństwowy zasób archiwalny
  • Państwowa sieć archiwalna
  • Nadzór archiwalny nad narodowym zasobem archiwalnym
  • Formy ochrony prawnej

II.    Rodzaje współczesnej dokumentacji

  • Podział dokumentacji pod względem formy i podmiotowości
  • Rodzaje dokumentacji aktowej i nieaktowej
  • Rodzaje dokumentacji typowej i specyficznej
  • Dokumentacja jawna i niejawna
  • Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna

III.    Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji

  • Kryteria kwalifikacji archiwalnej dokumentacji
  • Podział dokumentacji na kategorie archiwalne
  • Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji niearchiwalnej

IV. Organizacja pracy kancelaryjnej

  • Tradycyjny obieg dokumentacji
  • Systemy kancelaryjne
  • Elektroniczne systemy obiegu i zarządzania dokumentacją
  • Instrukcja kancelaryjna
  • Jednolity rzeczowy wykaz akt – konstrukcja i stosowanie

V. Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt

  • Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt
  • Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego
  • Personel archiwum zakładowego i składnicy akt
  • Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt
  • Wyposażenie archiwum zakładowego
  • Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych
  • Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt
  • Porządkowanie zasobu archiwalnego
  • Przekwalifikowanie dokumentacji zastanej
  • Środki ewidencyjne archiwum zakładowego – opracowanie i korzystanie
  • Udostępnianie dokumentacji
  • Ekspertyza dokumentacji
  • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
  • Konserwacja akt Przekazywane akt do archiwum państwowego

VI. Archiwizacja a RODO

VII. Archiwizacja dokumentacji projektów unijnych

VIII. Archiwizacja dokumentacji pracowniczej

IX. Standardy postępowania z dokumentacją

  • Zasady tworzenia przepisów kancelaryjno-archiwalnych dla jednostek podległych organom samorządowym
  • Regulacje dotyczące zakresu kontroli przeprowadzanych przez archiwa państwowe i NDAP
  • Standard porządkowania, ewidencjonowania i technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych

X. Postępowanie z dokumentacją w razie ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej

XI. Tryb oraz zakres wprowadzania zmian i aktualizacji w obowiązujących w jednostce normatywach kancelaryjno-archiwalnych

XII. Usługi archiwalne

XIII. Archiwizowanie dokumentacji aktowej – podsumowanie

  • Terminologia archiwizowania
  • Studia wstępne
  • Rozpoznanie przynależności zespołowej
  • Segregacja dokumentacji
  • Systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
  • Weryfikacja kategorii archiwalnych
  • Brakowanie przeterminowanej dokumentacji niearchiwalnej
  • Archiwizowanie materiałów archiwalnych
  • Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej
  • Opisywanie teczek
  • Inwentaryzacja
  • Sygnowanie dokumentacji
  • Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego

XIV. Egzamin

Korzyści

Zapoznanie uczestników z aktualnym porządkiem prawnym w zakresie postępowania z dokumentacją w jednostce

Przekazanie wiedzy na temat procesów kancelaryjno-archiwalnych i obowiązującego systemu kancelaryjnego

Podniesienie kwalifikacji zawodowych niezbędnych do prowadzenia archiwów zakładowych i składnic akt w państwowych

W ramach kursu zrealizowane będą praktyczne ćwiczenia dla uczestników

Ekspert

Roman Stempel
Roman Stempel

Dyplomowany archiwista z ponad 16-letnią praktyką w zawodzie, absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Były pracownik pionu archiwalnego Instytutu Pamięci Narodowej. W swojej karierze zawodowej współpracował ponadto m. in. z archiwum Polskiej Akademii Nauk, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, czy Zarządem Mienia Skarbu Państwa. Przez kilka lat kierował archiwum zakładowym i kancelarią przetwarzania informacji niejawnych Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą w zakresie usług archiwistycznych i szkoleniowych.

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z organizowaniem i prowadzeniem archiwum zakładowego oraz postępowaniem z dokumentacją w jednostkach administracji publicznej na szczeblu państwowym i samorządowym. Posiada doświadczenie związane z przygotowywaniem normatywów kancelaryjno-archiwalnych (instrukcje, rzeczowy wykaz akt), wprowadzaniem elektronicznego obiegu dokumentacji, jak również w archiwizacji różnorodnych dokumentów, m. in. dokumentacji osobowej, technicznej, medycznej, dokumentacji szkół i placówek oświatowych, dokumentacji projektów unijnych oraz dokumentacji niejawnej.

Posiada ponad 9-letni staż trenerski. W trakcie swojej kariery zawodowej przeprowadził ponad 3100 godz. kursów i szkoleń z zakresu archiwizacji i zarządzania dokumentacją papierową i elektroniczną.

czytaj więcej

Informacje organizacyjne

Cena obejmuje:
Udział w szkoleniu oraz indwyidualne konsultacje z ekspertem
Lunch i nielimitowany serwis kawowy
Materiały szkoleniowe
Certyfikat potwierdzający udział
Możliwość zwolnienia z VAT
Nie czekaj, zgłoś się na szkolenie już dziś!
zapisz się

Dostępne terminy

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zamknij