Tworzenie statutu uczelni na gruncie nowej ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Aspekty legislacyjneUczelnie i Kultura

Tworzenie statutu uczelni na gruncie nowej ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Aspekty legislacyjne

Opis szkolenia

Celem szkolenia jest omówienie zagadnień związanych przygotowywaniem aktów normatywnych w uczelni w świetle nowej ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – na przykładzie statutu uczelni. Szkolenie składa się z elementów wykładowych oraz warsztatowych. Generalnym celem szkolenia jest konkretna odpowiedź na pytanie, jak w praktyce można (i warto) uregulować w statucie poszczególne elementy wymagające w nim określenia. Zgodnie z art. 227 ust 1 i 3 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Statuty uczelni publicznych – uchwalą senaty, zaś niepublicznych – uchwalą senaty albo nadadzą założyciele albo inne określone w statutach organy uczelni – na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Statuty te wejdą w życie z dniem 1 października 2019 r. Jednocześnie obecne statuty uczelni zachowają moc tylko do dnia wejścia w życie nowych statutów. Oznacza to konieczność opracowania nowych statutów przez uczelnie, zwłaszcza że inne akty (jak regulamin studiów) są z nimi powiązane merytorycznie. W procesie tym pomocna może okazać się wiedza i umiejętności przekazane na szkoleniu. W ramach szkolenia możliwe będzie skonsultowanie z prowadzącym szkolenie konkretnych rozwiązań prawnych rozważanych do przyjęcia w statucie uczelni uczestnika. Uczestnicy będą mogli rozwiać wątpliwości, jakie powstały w procesie opracowywania statutu w ich uczelniach.

Szkolenie skierowane jest w szczególności do osób zajmujących się tworzeniem aktów prawnych w uczelni oraz uczestniczących w pracach nad nowym statutem uczelni. Dotyczy to zwłaszcza radców prawnych, kanclerzy, rektorów, prorektorów, dziekanów, prodziekanów oraz pracowników administracji uczelnianej.

Program

Uchwalanie statutu

  • 1. Tryb uchwalania
  • 1.1. Opiniowanie statutu przez radę uczelni
  • 1.2. Rektor jako organ przygotowujący projekt statutu
  • 1.3. Senat jako organ uchwalający statutu
  • 1.4. Nadanie statutu uczelni w uczelni niepublicznej

Materia statutowa

  • 1. Pojęcie „zasad organizacji i funkcjonowania uczelni”
  • 2. Obligatoryjne elementy statutu
  • 2.1. Sposób powoływania i odwoływania organów uczelni, w tym podmioty uprawnione do wskazywania kandydatów na rektora, oraz sposób organizowania wyborów do organów uczelni
  • 2.2 Skład rady uczelni oraz senatu
  • 2.3. Pojęcie „administracji publicznej” w rozumieniu art. 20 ust. 3 ustawy
  • 2.4. Zasady i tryb funkcjonowania rady uczelni, senatu i kolegium elektorów
  • 2.5. Zasady sprawowania wewnętrznego nadzoru nad aktami wydawanymi przez organy uczelni
  • 2.6. Typy jednostek organizacyjnych uczelni
  • 2.7. Funkcje kierownicze w uczelni
  • 2.8. Zasady powoływania osób do pełnienia funkcji kierowniczych w uczelni i ich odwoływania
  • 2.9. Tryb nadawania tytułu doktora honoris causa
  • 2.10. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez uczelnię
  • 2.11. Zasady dysponowania mieniem uczelni
  • 2.12. Tryb nadawania regulaminu organizacyjnego
  • 2.13. Przepisy porządkowe dotyczące odbywania zgromadzeń
  • 2.14. Tryb i warunki przeprowadzania konkursu na nauczyciela akademickiego
  • 2.15. Tryb wyboru i skład uczelnianej komisji dyscyplinarnej
  • 2.16. Określenie składu kolegium elektorów w uczelni publicznej oraz trybu wyboru jego członków
  • 3. Fakultatywne elementy statutu
  • 3.1. Dodatkowe wymagania dla osoby pełniącej funkcję rektora
  • 3.2. Wprowadzenie stanowiska nauczyciela akademickiego - lektora lub instruktora
  • 3.3. Organy uczelni ustanawiane w statucie
  • 3.4. Dodatkowe wymagania dla rektora do przewidzenia w statucie
  • 3.5. Inne stanowiska dla nauczycieli akademickich niż określone w ustawie oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do ich zajmowania
  • 3.6. Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk nauczyciela akademickiego dla poszczególnych grup pracowników; wymagania te nie mogą dotyczyć posiadania lub obowiązku uzyskania stopnia doktora, stopnia doktora habilitowanego lub tytułu profesora
  • 3.7. Podział roku akademickiego w ramach semestrów
  • 3.8. Kwestia otwartości wykładów
  • 3.9. Zagadnienia uczelnianych organizacji studenckich (kół naukowych)
  • 3.10. W szkole niepublicznej – przepisy o dodatkowym zatrudnieniu nauczyciela akademickiego
  • 4. Relacja pojęć organu uczelni, osoby pełniącej funkcję organu, osoby pełniącej funkcję kierowniczą oraz organu administracji publicznej
  • 5. Specyfika statutu uczelni wojskowych, uczelni służb państwowych oraz publicznej uczelni teologicznej
  • 6. Publikacja statutu w BIP
  • 7. „Dobre praktyki” w zakresie tworzenia statutu uczelni i kształtowania jej ustroju

Zagadnienia legislacyjne

  • 1. Jak prawidłowo formułować przepisy? Zasady techniki prawodawczej
  • 2. Wykorzystanie zasad techniki prawodawczej przy sporządzaniu statutu

Korzyści

Pozyskanie umiejętności i wiedzy na temat prawidłowego formułowania przepisów aktów normatywnych wydawanych w uczelni.

Uzyskanie wiedzy na temat możliwych wariantów rozwiązań w poszczególnych kwestiach podlegających regulacji statutowej.

Znajomość „dobrych praktyk” związanych z kształtowaniem ustroju uczelni i jej organizacją w świetle nauki o administracji.

Możliwość skonsultowania z prowadzącym szkolenie konkretnych rozwiązań prawnych rozważanych do przyjęcia w statucie danej uczelni.

Informacje organizacyjne

Cena obejmuje:
Udział w szkoleniu oraz indwyidualne konsultacje z ekspertem
Lunch i nielimitowany serwis kawowy
Materiały szkoleniowe
Certyfikat potwierdzający udział
Możliwość zwolnienia z VAT
Nie czekaj, zgłoś się na szkolenie już dziś!
zapisz się

Dostępne terminy

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zamknij