Celem szkolenia jest omówienie zagadnień związanych przygotowywaniem aktów normatywnych w uczelni w świetle nowej ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – na przykładzie statutu uczelni. Szkolenie składa się z elementów wykładowych oraz warsztatowych. Generalnym celem szkolenia jest konkretna odpowiedź na pytanie, jak w praktyce można (i warto) uregulować w statucie poszczególne elementy wymagające w nim określenia. Zgodnie z art. 227 ust 1 i 3 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Statuty uczelni publicznych – uchwalą senaty, zaś niepublicznych – uchwalą senaty albo nadadzą założyciele albo inne określone w statutach organy uczelni – na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Statuty te wejdą w życie z dniem 1 października 2019 r. Jednocześnie obecne statuty uczelni zachowają moc tylko do dnia wejścia w życie nowych statutów. Oznacza to konieczność opracowania nowych statutów przez uczelnie, zwłaszcza że inne akty (jak regulamin studiów) są z nimi powiązane merytorycznie. W procesie tym pomocna może okazać się wiedza i umiejętności przekazane na szkoleniu. W ramach szkolenia możliwe będzie skonsultowanie z prowadzącym szkolenie konkretnych rozwiązań prawnych rozważanych do przyjęcia w statucie uczelni uczestnika. Uczestnicy będą mogli rozwiać wątpliwości, jakie powstały w procesie opracowywania statutu w ich uczelniach.
Szkolenie skierowane jest w szczególności do osób zajmujących się tworzeniem aktów prawnych w uczelni oraz uczestniczących w pracach nad nowym statutem uczelni. Dotyczy to zwłaszcza radców prawnych, kanclerzy, rektorów, prorektorów, dziekanów, prodziekanów oraz pracowników administracji uczelnianej.
Pozyskanie umiejętności i wiedzy na temat prawidłowego formułowania przepisów aktów normatywnych wydawanych w uczelni.
Uzyskanie wiedzy na temat możliwych wariantów rozwiązań w poszczególnych kwestiach podlegających regulacji statutowej.
Znajomość „dobrych praktyk” związanych z kształtowaniem ustroju uczelni i jej organizacją w świetle nauki o administracji.
Możliwość skonsultowania z prowadzącym szkolenie konkretnych rozwiązań prawnych rozważanych do przyjęcia w statucie danej uczelni.